
El president del Govern espanyol, José Luis RodrÃguez Zapatero, ha considerat hui que el procés de ratificació del Tractat de Lisboa i la designació dels nous cà rrecs que crea s'acabarà abans de final d'any, després de la reunió mantingut amb el primer ministre de Malta, Lawrence Gonzi, en el marc de la ronda de contactes que està portant a terme amb els presidents i primers ministres de la Unió Europea per a "preparar bé" la presidència espanyola de la UE.
El president del Govern ha manifestat la seua satisfacció per les conclusions de l'últim Consell Europeu, on, segons ha dit, s'ha obert una perspectiva certa per a la ratificació del Tractat de Lisboa i per superar, per tant, les dificultats dels últims temps a l'à mbit de les reformes institucionals. "Això permetrà concentrar la tasca de les institucions europees i dels 27 països (membres) en els grans problemes del nostre temps", ha assenyalat.
"Encara hem de complir el trà mit d'elegir al president del Consell Europeu, l'Alt Representant (per a la PolÃtica Exterior), renovar la Comissió, però esperem que esta tasca estiga feta abans de final d'any", ha afegit.
Com a objectiu prioritari de la presidència espanyola de la UE, Zapatero ha situat l'esforç a favor de la recuperació econòmica, "i que en la recuperació econòmica es produeixi recuperació d'ocupació", va delimitar. Per a això, ha advocat per "renovar l'estratègia de Lisboa i impulsar bases de creixement però sòlides".
Com a segon objectiu prioritari, ha assenyalat l'enfortiment del paper de la UE a l'à mbit de les relacions internacionals. També ha parlat d'impulsar la Unió pel Mediterrani i ha recordat que durant la presidència espanyola es farà una cimera de la Unió pel Mediterrani i es posarà en marxa la Secretà ria pel Mediterrani. A més, la presidència espanyola abordarà el tema de la immigració irregular, ha afegit.
IMMIGRACIÓ, SOLIDARITAT
Zapatero ha advocat per reforçar Frontex i ha demanat "una major tasca polÃtic-diplomà tica de la Union per a fer viable la repatriació de la immigració irregular", a més de "solidaritat", davant del que ha qualificat com "un desafiament col·lectiu que afecta a tots els països i que Espanya i Malta patim".
En el mateix sentit s'ha manifestat el primer ministre maltés, qui s'ha referit a la immigració il·legal com "un repte per a tot Europa", el qual "posa de manifest la importà ncia de la solidaritat". Alhora, este ha agraït el suport d'Espanya en esta qüestió.
Gonzi ha considerat que la presidència espanyola serà un "fita", ja que estarà al capdavant de la recuperació econòmica de la UE que s'espera es produïsca a començament del 2010. De la mateixa manera que Zapatero, ha destacat la importà ncia de generar ocupació per a les famÃlies i el paper de l'estratègia de Lisboa, i alhora ha advocat per una reforma de l'economia basada en l'economia verda.
Referint-se als canvis institucionals, ha dit: "Estem obrint un capÃtol nou i vostè --dirigint-se a Zapatero-- tindrà el privilegi de presidir la UE en este perÃode".





